Wanneer moet ik "nofollow" gebruiken?

Hier kan je al je SEO vragen stellen die je hebt over het vindbaar worden van een website of pagina

Wanneer moet ik "nofollow" gebruiken?

Berichtdoor Reishonger.nl » ma feb 22, 2010 10:13 pm

Beste mensen,

Wanneer raden jullie mij aan rel="nofollow" tag te gebruiken voor http://www.reishonger.nl? Ik link in artikelen vaak naar categorieën of andere berichten op mijn blog en heb daar tot nu toe geen nofollow bij gebruikt. Ook begin ik steeds vaker naar affiliates te linken. Lijdt mijn PageRank eronder als ik geen nofollow aan de links toevoeg?

Groetjes,

André
http://www.reishonger.nl
Reishonger.nl

Re: Wanneer moet ik "nofollow" gebruiken?

Berichtdoor danielz » di feb 23, 2010 7:14 pm

Ik snap je niet precies maar, waarom zou je nofollow aanzetten? Je wilt toch juist dat Google je beter indexeert en een betere pr aan al je pagina's geeft. Het doorlinken naar andere artikelen kan alleen positief uitpakken en niet negatief. Misschien dat je nofollow links naar affliate kunt doen..maar niet voor de rest van je site.
Posters bestellen doet u bij Posters-kopen.nl. Collectie van meer dan 300 verschillende Posters!
danielz

Berichtdoor Reishonger.nl » wo feb 24, 2010 11:55 am

Hoi Danielz,

Dankjewel voor je reactie. Misschien begreep ik de functie van nofollow dan niet helemaal. Ik meende ergens gelezen te hebben dat het voor interne links ook verstandig was om die te gebruiken. Als ik naar Flickr-foto's link, is het dan wel verstandig om nofollow te gebruiken? Omdat Flickr niet echt een reiswebsite is...

Groet,

André
Reishonger.nl

Berichtdoor Suppleman » wo feb 24, 2010 9:28 pm

Ik vind nofollow ook een moeilijk te vatten beestje.
Het is toch zo dat als je naar een andere site linkt dat je dan een klein beetje van jouw autoriteit aan die andere site geeft?
Dat kost dan toch alleen maar PR?
(Ben SEO beginneling, maar misschien kan iemand het me uitleggen?)
Suppleman

Berichtdoor danielz » do feb 25, 2010 1:12 pm

Dat is met dofollow wel, bij nofollow kost het geen pr omdat je geen waarde toekent aan de link waarna je verwijst.
Dofollow= Google moet deze link volgen, je geeft er zeg maar waarde aan.
Nofollow= Onbelangrijk voor Google en je zal dus geen ranking weggeven aan die pagina of site. Je kent gewoon geen waarde toe aan de pagina waarna je linkt.
Posters bestellen doet u bij Posters-kopen.nl. Collectie van meer dan 300 verschillende Posters!
danielz

Berichtdoor Auke » vr feb 26, 2010 12:17 pm

André, Ik denk dat ik wel begrijp wat je bedoeld.
Waar jij op doelt is pagerank sculpting. Het leiden van pagerank naar de belangrijkste pagina's.
Sinds 2008 / 2009 heeft dit geen effect meer door een aanpassing van pagerank-berekeningen door Google.
Het heeft dus in zin van pagerank sculpting geen zin meer.

Je mag het nog wel gebruiken voor
1. Verwijzingen naar content die je niet vertrouwd, bijvoorbeeld binnen de reacties die je in je weblog krijgt.
2. Om Google duidelijk te maken welke pagina's niet geïndexeerd mogen worden. denk aan je feed bijvoorbeeld. (metatag robots: NOINDEX, NOFOLLOW)
3. En een belangrijke must! je affiliate links die moeten een rel="nofollow" hebben. Google houd niet van commerciele links. (nog beter Cloak de links)

Roundup:
Niet meer te gebruiken voor pagerank sculptin.
Moet je gebruiken voor affiliatelinks... commerciele links, Het beste samen met een link cloaking.
Ook te gebruiken voor het aantonen dat een pagina niet geindezeerd hoeft te worden. hoewel hier ook de noindex, nofollow in de meta robot tag gebruikt kan worden.
Met vriendelijke groet,
Auke jongbloed

Web en SEO consultant Auke jongbloed
Altijd blij om te helpen.
Auke

Berichtdoor lolzzzman » zo sep 19, 2010 6:40 pm

Volgens mij is het zo dat als sites naar jouw terug linken je geen nofollow moet gebruiken, hoe meer pagerank zij hebben hoe meer jij terug krijgt.
Als je geen belang heb bij een hogere pagerank op iemand anders zijn site dan gebruik je Nofollow meer word dan verspreid over de links die er wel toe doen.
De volgende websites heb ik gemaakt en zo goed mogelijk verbetert met de hulp van seolab:
Webdesign en SEO
Communicatie adviesbureau communicabel
Goedkoop mijn auto verzekeren
lolzzzman

Berichtdoor seolab » ma feb 06, 2012 12:25 pm

Goede uitgaande links zijn ook erg belangrijk dus niet teveel nofollow!
seolab
Site Admin

Keer terug naar Seo vragen over je eigen website