Ik heb laatst een aantal recente podcasts beluisterd (SEO 101, SOE rockstars) welke onder andere searchenginland.com als bron gebruiken. Zij meldde heel duidelijk dat het ruilen van links helemaal niet zo handig meer is. Een link op een website naar jouw site, waarbij je een link terug plaatst naar de betreffende website heffen elkaar zo goed als op. Zeker als de pagina waar op de links staan, alleen maar bestaat uit een hoop links.
Zij gaven een voorbeeld van een website met honderden back links, met een relatief lage pageranking en een website met veel minder backlinks, maar wel eenrichtingsverkeer zeg maar, welke een veel hogere page rank krijgt. Google zou tegenwoordig checken op linkpartnerpagina’s en deze in relevantie nauwelijks meer meetellen. Het beste wat je kunt hebben zijn links naar jou pagina op relevante andere pagina’s, dus pagina’s die over jouw onderwerp gaan, zonder een link terug te plaatsen.
Ik heb mijn linkpartnerpagina eigenlijk disabled en de werkzaamheden voor het ruilen van links gestopt na dit gehoord te hebben. Is dat nu verstandig?